Khamis, 3 September 2009

Kenapakah.....???

Kenapa bila mak dan ayah bercerai anak2 menjadi mangsa keadaan.....??? Memang betul penceraian itu menyelesaikan satu masalah hubungan antara suami isteri tetapi kesan dari penceraian itu akan menimbulkan lagi pelbagai masalah... Sedarkah...???
Sudahlah bercerai, anak2 dihantar kemana2 ikut suka.... Sudahnya emak sendiri yang sepatutnya masa dipenuhkan dengan aktiviti ibadah terpaksa pulak menjaga cucu2 hasil daripada penceraian itu..... Jadi kemanakah tanggungjawab si bapa dan si emak ini...........????????
Apa yang aku geramkan sekarang ni, kadangkala ada segelintir manusia ni memang hidup susah.... Tapi susah yang tak boleh DITOLONG...... Tahu kenapa...? Bila dibantu dan ditolong, mereka ini lupa asal diri sehingga menjadikan pertolongan yang diberi itu sebagai satu sumber untuk meneruskan kehidupan...........
"Anggaplah bersedekah......."
Bersedekah tu sendiri bermaksud memberi sesuatu kepada orang yang memerlukan... Golongan fakir miskin umpamanya..... Tetapi memberi sedekah kepada orang yang berkemampuan itu bolehkan dipanggil sedekah.......?????
Berbalik kepada cucu2 yang menjadi mangsa perceraian itu.... sudahnya, mak dan bapak saudara yang terlebih jadi ibu bapa daripada mak bapak budak2 tu sendiri... Kenapa...?? sebabnya mak bapaknya lupa pada tanggungjawab.............
P/S: berdasarkan pengalaman sendiri dan aku sangat geram dikala ini.........

Tiada ulasan: