Selasa, 25 Ogos 2009

Masak, Beli @ Membazir??

Kenapa tajuk entry mcm nie...? Idea ni timbul bila aku chat dengan Azrul kawan lama @ bestfriend sejak di bangku sekolah menengah lagi... Mengenai persepsi tradisional orang Malaysia apabila menjelang Ramadhan... Sehinggakan BAZAAR RAMADHAN ada dimana2 sahaja sebagai medan atau syurga segala makanan dari seluruh negeri.... Macam kat Ipoh ni Bazaar yg paling femes sekali kat Medan Gopeng, Stadium... and of course pilihannya banyak dan umat manusia yg mebeli sgt2lah ramai..... Adangkala sehingga merimaskan...

Sekarang ni segalanya dipermudahkan.. Pelbagai lauk, kuih, air ada tersedia... Pilih saja ikut selera.... Ikut poket masing2 membeli... dan adakalanya sehingga diluar kemampuan perut masing2 untuk makan makanan yg dibeli.... Bagi aku sendiri.. Mengunjungi bazaar ramadhan ini sekadar untuk mencuci mata atau pun mencari juadah yg diluar kemampuan untuk aku memasaknya.... Sebabnya, aku lebih senang sekiranya suami dan keluarga menikmati air tangan aku sendiri..... Terasa sangat2 la membahagiakan apabila hidangan yg kita masak, dimakan dengan penuh selera.....

Tetapi, mungkin betul kata teman aku itu, bulan Ramadhan dan bulan lain sama saja... Mengapa di bulan yg sepatutnya kita isikan dengan amal ibadah yg semestinya dijanjikan dengan pahala berlipat ganda, kita disogokkan dengan isu makanan yg pelbagai yg hanya muncul di kala Bulan Ramadhan... Aneh, bukan....????

Sama2 lah kita bersederhana didalam bula yg penuh barakah ini dan semoga segala ibadah yg kita lakukan diterima Allah.........



Aminn......


3 ulasan:

dilla berkata...

yep..sgt betul.dla sgt rimas g pasar ramadhan..dla rs dah mls nak g thn ni..lg best mkn nasi ngan ikan pekasam je..:)..harap2 pas kawen dla rajin la msk cam kak maz..

Nur Mazida Mazlan berkata...

insyaAllah....

k.maz doakan dilla rajin2 msak utk en. faiz nnti.. leh le akak rase dla masak nnti....

lyana berkata...

betul2..tahun ni pun rasa sgt malas gi bazar, slalu nya aku la hari2 yg turun bazar bli makanan utk kawan2 opis. :P kalo buke kt opis, aku pesan kt orang jek, tu pun cam kuih sejenis jek..tekak dah takde selera nak makan makanan hebat2 kat bazar. hehehe