Khamis, 12 Februari 2009

PPSMI

For those yg tak tahu, PPSMI ni ialah Pembelajaran dan Pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris....
Bagi saya sendiri as a Math teacher, byk kebaikan dan keburukan dari PPSMI ni.. Saya akui yg saya tidaklah mengamalkannya sepenuhnya, apatah lagi nak communicate dalam English 100%... Sebabnya? kalau saya ajar murid2 saya sepenuhnya dlm English, gerenti diorang x faham sbb diorg ni dah bese ckp Melayu dimana2, x ada persekitaran yg membantu untuk mereka meningkatkan mutu Bahasa Inggeris ni... Masa ni sy mcm ajar syok sendiri je masa tu... bila saya explain balik dalam Bahasa Melayu reaksi diorang mesti mcm ni... "OOOOhhhh, macam tu ke...?" atau "La... senang je rupenye...." dan macam lg2....
Inisiatif yg saya ambil, sy campur adukkan BM and BI dlm p&p sy... mana2 keyword yg diorg kena ingat akan sy bg penekanan... tp memang memenatkan......!! tp sy terima sbb inilah kerjaya yg saya pilih....
Satu lagi perkara tentang PPSMI ni ialah, laptop2, LCDs yg telah dibekalkan oleh kerajaan kepada sek2... memang sgt2 lah berguna, dan amat membantu dlm pengajaran cuma kdg2 ianya agak melambatkan, dan sukar utk saya mengejar utk menhabiskan sukatan yg sedia ada... Tapi harta2 kerajaan yg telah diamanahkan pada sy ini akan sy gunakan dengan sebaik2nya, InsyaAllah....
Apapun, tepuk dada tanya selera... masing2 ada pendekatan dan kaedah sendiri dlm p&p masing2... Bagi sy sendiri terpaksa menggunakan kaedah yg berbeza, setimpal dgn murid2 di sini yg kdg kala amat menuntut kesabaran saya...
Lagipun, siapa kata jadi guru ini mudah????

Tiada ulasan: