Ahad, 31 Mac 2013

Bersanding

Hari tu aku jalan2 cari pasal ke Bukittinggi, Padang.. 3 hr 2 malam je... Aku pergi berlima.. Senang... Jalan pon free and easy...

Kali yang ke 4 aku ke sini...

Perubahan yg terasa.. Barang makin mahal... Huhu.... Aku suka pakai telekung dari Komala Sari... 2 tahun lepas aku beli baru rm80 lebih sepasang bagi telekung sulam ayak @ sulam kerancang... Ade aku bubuh gambar kat bawah tu.. Sulam ayak ni sulam tangan... Jadi agak mahal sket...

Pengalaman yg paling menarik kali ni.. Aku bersanding sekali lagi... Hehe... Dengan pakaian bersanding adat Minangkabau gitu.... Paneh ya amat.... Berat kat kepala tu toksah cakap la.... Aku dah la tinggi... Dapat plak pakai aksesori kepala yg menggalah... Tersangkut2 la kat mana2... Huhu.....

Nak tengok gambor leh tengok kat fb ye....

Ahad, 10 Mac 2013

ada apa ada apa

Yup...

Aku tak ade apa yang kau ada...

dan kau juga tidak ada apa yang aku ada...

simple... kan?

tak faham...??

pegi belajor balik...

heh.... =)

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
rindu

Sabtu, 9 Mac 2013

Apam Belang Suka Hati

Bahan2...
4 biji telur gred B ~ fresh eggs
1 sudu besar ovelet
Santan 200 ml + 50 ml air
Gula halus 220g
Tepung 300 g ~ diayak
1 sudu teh soda bikarbonat
Coklat emulco n strawberi emulco
1 sudu kecil Esen vanila

Cara2...
Pukul telur n gula n ovelet sampai gebu... Gebu segebu2nya... Biar smpi jd berat...
Masukkan santan + air + esen vanila.. Pukul lagi....
Masukkan tepung + soda yg telah diayak.... Dan kacau sekata....
Bahagikan 3 bahagian... 1 bahagian dgn coklat... 1 bahagian strawberi.... 1 bahagian asli...
Lapik loyang dgn minyak n baking paper..
Sendengkan loyang.. Dan tuang adunan berselang seli..n maksudnya 2 sudu merah pastu 2 sudu putih pastu 2 sudu coklat... Loyang boleh disedendengkan dgn buku yg tebal.. Atau dgn landas jer...
Kukus selama 20-30 minit atau sehingga masak....

Tips....
1. Adunan kena berat agar dpt jd apam yg gebu mcm kek...
2. Pakai telor baru...
3. Guna santan kotak....
4. Penutup pengukus dibalut dgn kain.. Bg mengelakkan air masuk ke dlm adunan...
5. Pakai tepung kek pun boleh...

Sekian... Selamat mencuba...

Rabu, 6 Mac 2013

Cheezy Layer with Blueberry n Strawberry Filling

Bahan A :
250 g cream cheese ~ keluarkan dr peti ais dlm 20 minit
1/3  cup gula halus ~ gula castor je ade kt rumah..
Bahan B :
1/2 cup whipping cream
Bahan2 lain :
Biskut marrie ~ ikut suka nak perisa ape..
Susu segar 1 cawan ~ dipanaskan
Filling ~ ikut suka dan citarasa.. Fresh fruits x ade, jd belasah lah letak ape yg ado...
Cara2 :
1. Pukul bahan  A dan asingkan
2. Pukul bahan B sampai kembang ~ agak2 kembang
3. Satukan bahan B ke bahan A sikit2 secara kaup balik sampai rata dan sebati
4. Biskut marrie dicelop sekejap dlm susu panas.. Sesaat je yer... Boleh tukar nescafe ke milo ke... Ikut kreativiti...
5. Selang selikan lapisan dalam bekas.. Cream ~ biskut ~ filling ~ cream sampai habis...
6. Sejukkan semalaman atau sehingga cream agak2 mengeras... And enjoy.....


Tak leh makan selalu yer... Hihihi...
Kalu nak hilangkan rasa muak cheese, bubuh biskut banyak2.... And perahkan lemon juice sikit...

Sabtu, 2 Mac 2013

BB1M

Assalamualaikum... Selamat Hari Sabtu...
Hari ni ke UPSI... Ambik Baucer Buku 1 Malaysia... Jumlah RM250 x 2 = RM500
Kenapa darab 2...?
SEBAB
Kami suami isteri studentlahkan... Hehe.... Bolehlah shopping..... Jom....!!!

Khamis, 28 Februari 2013

Jalan2 Hat Yai

Perjalanan 2 hari 1 malam... Kami pergi berlima.. Aku, encik hasben, apak, mama n nazhan... Gerak pagi Sabtu dr Ipoh dlm pkl 7 mcm tu... Then smpi Bkt. Kayu Hitam nyer exit dlm tghari mcm tu... Sebelum tu make sure ade preparation dr segi passport or border pass, geran kereta ~ original n fotostat, gps n full tank minyak kete ~ sbb minyak kete siam mahal...
Secara keseluruhannya mmg best.. Makanan yg mewah n murah... Paling best tengok makanan yg dijual kat Klang Hae Floating Market... Hehe.. Barang2 kraftangan pun byk... Buah mangga yg siap potong pun murah n bannnyaaaakkkk... Hehe... Buah dokong n manggis rm5 utk 3 kilo.. Mmg borong sakan... Sbb mama peminat tegar buah dokong... Aku x suka.. N x makan pun....
Hotel aku booking siap2 via agoda.com jer... Bilik sgt besar n luas.. Toilet A++ .. Paranoid sket dgn tandas yg tutttt....2 bilik standard dlm rm130 jer... Siap ade parking lot.. Dkt dgn restoran halal..
Memang nak datang lagi if ade kesempatan... Sbb x puas berjalan hr tu... Nasihat utk org yg nak pergi kena study betul2.. Supaya x pening... Hehehe... Jom jalan2....!!!

Selasa, 26 Februari 2013

Mood Cheese Tart

Sekarang ni tgh mood baking cheese tart... saje suka suki, siap ade org tempah lagi heh.... resipi godek2 n google sendiri.... lepas tu derhaka terusssssss..... asalkan menjadik n sodap... cuma yang lecehnye nak buat biskut tartnye lah... kalu buat sensorg satu adunan tu makan masa 1 1/2 jam jugakla.... bab buat filling tu sokojap ajer..... Filling ikut suka... tp paling best blueberry lah kan... x leh makan banyak2 kang gumuk.... hehehehehe... ni ade resipi untuk peringatan diri sendiri dan utk korang2 yg nak cuba.... =)

Resipi Tart

250 gm butter
1 biji telur gred B
1/2 sudu teh emplex
1/2 sudu teh esen vanila
1/3 cawan gula castor
3-5 cawan tepung gandum (ikut doh masing2)

Cara2
1. Pukul butter + telur + esen vanilla + gula  sampai agak2 sekata
2. Masukkan tepung dan uli sehingga agak2 menjadi doh>>>> maknanya x melekat dijari jemari lah...
3. Tekap pada acuan shell secukupnya dan cucuk2 dasar shell dgn garfu...
4. Bakar sampai masak kekuningan.....

Resipi Filling

250 gm cream cheese >> dikeluarkan 20 minit sbelum masak
1 biji telur gred B
1/3 cawan gula castor
1/2 sudu teh esen vanilla

Cara2
1. Pukul semua bahan diatas sampai jadi gebu2 dan tak berketul2......

Cara nak buat filling
1. Guna piping bag utk masukkan filling perisa ikut suka hati dlm shell....
2. Then, guna piping bag berasingan masukkan cheese cream td....
3. Cara nak lukis (lukis guna bancuhan cream cheeese + pewarna) ikut suka hati... =)
4. Bakar dalam 5-7 minit... sehingga bila cream cheese disentuh tidak melekat dijari.....


Sekian..................... =)

Selasa, 22 Januari 2013

Hanya Pada-MU

Hurm.... entry kali ni sebenarnya nak meluahkan rasa hati yang berada dalam kesayuan... ye lah... merasakan kekurangan diri... berbanding kelebihan2 yg orang lain miliki.... org boleh bercakap apa sahaja... boleh berkata apa sahaja... tp apa yg ada didalam hati aku hanya aku dan Allah yang tahu.... memiliki anugerah yang tidak ternilai selaku buah cinta di dalam ikatan kasih sayang suami isteri adalah sesuatu yg sangat2 semua orang idam2kan....... siapa yg tak nak...? cuma ketetapan yang ditentukan oleh Allah tiada siapa yang boleh menidakkan... aku tumpang bahagia mendengar perkhabaran gembira yg berada disekeliling aku... tp di dalam hati ini... terbit rasa sayu mengenangkan kekosongan yang masih ade di dalam kehidupan aku... mendengar orang bercerita pasal hal2 yg berkaitan seumpamanya, berkongsi pengalaman2 hal2 yg berkaitan seumpanya.... apakan daya.... aku hanya mampu mendengar dan terus mendengar..... memberikan kata2 yg sewajarnya dan selayaknya dari aku yg tidak memiliki apa2... wahai hati... mohonlah pengertian.... mereka sekadar ingin berkongsi kebahagian dan kegembiraan yg mereka sedang alami... sabarlah duhai hati.... moga ade pencerahan di laluan yg gelap ini yg sedang aku lalui ini..... hanya insan2 yg terpilih seperti aku ini yg diuji dengan ujian seumpama ini... dan sesungguhnya perancangan yang Allah telah tetapkan utk aku dan suami adalah yang terbaik... In Shaa Allah.... 

Rabu, 12 Disember 2012

Jalan dan Jalan

Disember...

Nama pun cuti sekolah kan...

Dan juga bulan anniversary kami...

Selain dari balik Ipoh dan ke Kuala Selangor...

Kami dah ke TELUK BATIK (wif family in laws)... Balik hari jer dari KuseL...

Kami dah ke MORIB...
Tak pernah pegi seumor hidop... atau pernah pergi tapi dah lupe... time kecik2 dolu2 kott....
Tidor kat Impian Morib Hotel... So far ok.. tempatnye best... very recommended.... Malam dinner kat Bagan Lalang... Hurm... x de la best sgt... sedap lagi makan kat Jeram... Tp seafood yg buat rasa teringin nak makan n datang lagi pepahat goreng cili.... sangat sedap......

Kami juga dah ke PENANG..
Ni jahat incik hasben, yg teringin sgt nak pergi sini...and so far Alhamdulillah sume pun ok.. apa yg dihajati telah pun dipenuhi dengan jayanya..... 2 days 1 night...

Nak kemana lagi eh...?? Baru 12 haribulan... ade lagi 18 hari bulan 12 ni.... ehehehe....

But 22hb nnti nak ke Johor plak... ade kenduri kat Batu Pahat.... =)

Jalan2 lagi... and punahlah diet ku.... hadoi.... kena minum teamix banyak2..... =)

xoxo...